Saturday, February 21, 2009

Plesure With My Student!


Makin berganjak masa aku dalam bidang pengajaran bersama anak murid aku ni makin seronok..tapi cuma penat nak melayan kerenah remaja mereka..banyak perbezaan yang aku boleh lihat antara dahulu dengan pelajar sekarang..pelajar sekarang sangat transparent dengan apa yang ingin mereka luahkan, sesuai dengan jiwa mereka yang ingin tahu dan ingin mencuba..mereka akan lebih suka untuk berterus terang kepada guru yang mereka selesa...di sinilah tugas berat seorang guru yang amat mencabar bermula apabila perasaan pelajar mereka harus di attract dahulu kemudian baru pembelajaran yang harus di tekankan..apabila perasaan mereka kita dah pegang baru sesi pengajaran kita akan lebih efektif.. pada awal aku mula mengajar dulu, budak2 ni cuba dan suka menduga kebolehan guru yang baru mereka kenal..kita kena cuba tunjukkan semua kebolehan secara perlahan-lahan supaya mereka nampak dan yakin... yang paling kelakarnye budak2 ni makin ramai tahu aku ni askar(ROTU) so mereka suka menduga aku dan menguji ketegasan aku dan skill yang aku ada..selalu mereka akan bertanya dan suka mendengar pasal cerita pengalaman aku dalam ROTU! kalau seorang dtg tanya aku kat meja guru kat dlm kelas nanti mesti ada 7 ke 8 orang akan bawa kerusi sbb nak dengar cerita aku..budak2 memang suka dengar cerita pengalaman so kita cerita dengan jujur dan di dalam tu kita selitkan nilai2 yang mereka boleh jadikan panduan dalam hidup mereka.. aku memang sayang dengan anak murid aku walaupun mereka ni terjal dan kadang2 mereka xdapat nak bezakan kawan dan guru...sesetengah anak murid aku ni mengalami masalah keluarga x kire lah kewangan ke, family ke, personality ke macam2 lagi masalah yang mereka hadapi..so disini lah peranan kita tuk mendekati dan cuba memberi sedikit ketenangan dengan tidak menyalahkan mereka 100% dalam semua benda...mereka hanya remaja yang masih mencari jalan dan haluan masing2.. luv my student...
some of my student

2 BiNgKiSaN TeMaN:

-BaRdBoHaRi- said...

chaiyok2...
be the best teacher ever..

journey quest said...

hahaha..
wishing hope too..
api tuk anak bangsa x salah..
bangsa malaysia..